Simningen i klubben är uppdelad i 5 block.

Simskola - Baddaren Blå, Baddaren Gul.

Teknikskola - Pingvinen, Fisken, Hajen, Medley.

Träning - A träning, B/C träning.

Tävling - A, B och C tävling.

Vuxen - Vuxen nybörjare, vuxen fortsättning, masters, Icke-simkunniga vuxna.

Simskolan håller till i mellanbassängen där barnen bottnar.

Steg 1: Baddaren Blå. Här övar vi på vattenvana och simningens ABC, Flyta, Doppa, Rotera, Balansera, Hoppa, Andas, Förflytta och Glida. Inga förkunskaper krävs. Vi kombinerar simträningen med lek för att öka vattenvanan.

Steg 2: Baddaren Gul.  Även här övar vi på vattenvana och simningens ABC, Flyta, Doppa, Rotera, Balansera, Hoppa, Andas, Förflytta och Glida. Här lär sig de flesta att ta simtag och vi besöker den stora bassängen för att vänja dem vid den. En viktig förkunskap för att få komma till Baddaren Gul är att man faktiskt vill doppa huvudet och inte är rädd för vatten.

Teknikskolan håller till i stora bassängen.

Steg 4: Bläckfisken. Denna grupp passar barn som kan ta några simtag och känner sig trygga med att vara under vattnet samt i den stora bassängen.

Steg 5: Pingvinen. Här kan barnen redan simma kortare sträckor. Vi jobbar med läge vid vattenyta, de olika simsätten och ökar distans.

Steg 6: Fisken. Här fortsätter vi jobba med de olika simsätten, tränar teknikträning och ökar distansen ytterligare.

Steg 7: Hajen. Här börjar vi simträna på riktigt och tränar 2 gånger i veckan. På denna nivå erbjuds man att tävla på vår hemmatävling Utmanaren. En rolig och bra första tävling där du tävlar mot dina egna tider.

Steg 8: Medley. Tränar 2 gånger i veckan och får testa på att tävla.

Steg 9: Träningsgrupp eller tävlingsgrupp C.

Träningssimning

Träningsgrupperna är uppdelade i två nivåer, B/C träning och A träning. Indelning sker främst på kunskapsnivå men även ålder.

B/C träning. B/C träning passar de simmare som gått vidare från medley och som tycker om att simma men som inte känner att tävling är ens grej. Här passar även äldre barn som inte gått på simning innan men som skulle vilja göra det. OBS: Man ska kunna klara sig i vattnet själv och kunna simma minst 50m för att simma i denna grupp.

A träning. I A träning går de lite äldre och mer erfarna simmare. Det är inget krav på att man ska ha gått i en tävlingsgrupp innan för att kunna gå i denna grupp men eftersom simmarna här tidigare varit aktiva i tävlingsgrupperna och kan alla grunder samt har bra teknik behöver man också ha en bra grund och bra teknik för att kunna simma här.

I träningsgrupperna simmar vi för att det är nyttigt och roligt, här är kravet lägre och vi simmar inte för att tävla. Vi fortsätter att öva på tekniken som gör oss snabba och smidiga i vattnet men vi gör det på ett lekfullt sätt. Vill man tävla går det dock jättebra att göra det!

Tävlingssimning

C gruppen. Detta är den första tävlingsgruppen.

B gruppen.

A gruppen. Detta är vå högsta tävlingsgrupp.

För mer info läs här!

Vuxensimning

Vi erbjuder vuxensimning för fyra olika nivåer - Icke simkunniga, nybörjare (kan simma minst 25m), fortsättning och masters.

Icke simkunniga. Denna grupp är för icke simkunniga vuxna. Här börjar vi med grunderna från första början och jobbar oss uppåt. Målet är att bli vattenvan och kunna simma 25m. OBS: Denna grupp är pausad för tillfället.

Nybörjare. Här klarar man sig i vattnet på egen hand och kan simma minst 25m utan problem. Vi tränar på grunderna och övar på tekniken i alla fyra simsätt men fokuserar främst på crawl och ryggsim.

Fortsättning. Här har man goda kunskaper i alla simsätt men vi fortsätter slipa på tekniken och simmar längre distanser.
Masters. Här har man bra teknik i alla simsätt (främst crawl och ryggsim) och klarar att simma längre distanser och på lite högre nivå. Är man en gammal simmare passar man in bra här.

Du kan ställa ditt barn eller dig själv i kö på den nivå ni tycker passar ert barn/er bäst. Är ni osäkra på vilken grupp maila gärna oss och fråga på kansli@strangnassimklubb.se

Ni kan anmäla er här!