Medley

Medley är uppdelad i två nivåer där 1 är första nivån efter Hajen och 2 är på väg upp till en träning- eller tävlingsgrupp.

Ibland kan en simmare hoppa över en nivå, men normalt sett går man minst en termin i varje nivå. De flesta stannar i Medley i 2-3 år.

Medley tränar två pass i veckan med möjlighet till ett ytterligare pass i Åkersbadet.

Som simmare i medley simmar man längre under passen än i Hajen, både totalt och i enskilda övningar. Det blir fortfarande en hel del teknikövningar men också mer mängdträning än tidigare. Under träningarna förbereder vi simmarna för att vara med i Utmanaren och på tävlingar. Målsättningen är att simmarna i Medley ska börja testa på större tävlingar, för att simmarna ska veta om de vill gå vidare till C-gruppen eller B/C träning när de är klara i Medley 2.

Förväntan på att simmarna ska vara uppmärksamma och lyssna på beskrivningar av lite mer komplicerade övningar ökar. Simmarna får också lära sig att starta sig själva i serier med hjälp av klockan, både genom att hålla koll på sin egen vila men också genom att följa en starttid (en tid för att simma och vila innan nästa start). Detta dels för att tränarna ska frigöras och kunna fokusera på att hjälpa simmarna med tekniken men också för att öka effektiviteten i träningen.

Slutmål för Medley

RYGGSIM
För att få godkänt ryggsim krävs följande moment:

• Jämn benspark med raka ben och sträckt vrist

• Tävlingsstart
• Frånskjut i streamline på rygg med glid 5m samt frånskjut i streamline på rygg med fjärilskickar under vattnet

• Teknik: Rotation axel upp först/ raka armar i luften/ blicken rakt upp i taket
• Sträcka: 50m ryggsim, bra läge med hela kroppen

CRAWL
För att få godkänt crawl krävs följande moment:
• Jämn benspark med sträckt vrist
• Tävlingsstart från pall med fjärilskickar under vattnet
• Frånskjut i streamline med fjärilskickar 5m under vattnet.
• Teknik: Armtag långt istick framåt-nedåt

• Teknik: Huvudet stilla vid simning/andning åt sidan/utblås i vattnet
• Sträcka: 200m crawl

BRÖSTSIM